با حمایت ستاد توسعه آب،خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی؛

آب مقطر ارزان از آب باران استان‌های ساحلی تولید شد

در راستای رسیدن به اهداف ستاد توسعه آب،خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،طرح های فناورانه در حوزه تولید آب مقطر و آب آشامیدنی از آب باران حمایت شد .

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،دو پروژه و طرح فناورانه در حوزه تولید آب مقطر و آب آشامیدنی از آب باران توسط این ستاد حمایت شد.

آب مقطر و ديونيزه مورد نياز آزمايشگاهها معمولا از دو روش تقطير و اسمز معكوس با استفاده از دستگاههاي توليد آب مقطر و دستگاه‌های توليد آب ديونيزه تهيه مي شوند كه در دستگاه های تقطير، آب معمولي در اثر حرارت الكتريكي بخار شده و در كندانسورهايي كه با آب سرد خنك مي شوند به آب مقطر تبديل مي شوند و در دستگاه‌های توليد آب ديونيزه، ابتدا آب شير از چند فيلتر اوليه عبور مي كند و سپس از فيلتر معكوس تحت فشار پمپ رد مي شود تا املاح و ساير ناخالصي هاي آن كاهش يابد و در نهايت آب خروجي فيلتر معكوس از رزين های يوني عبور مي كند تا هدايت الكتريكي آن در حد آب ديونيزه كاهش يابد.

تاکنون آب مقطر از آب شیرهای معمولی تولید می شده که این آب میزان سختی بالایی داشته است اما در حال حاضر تصفیه آب و تولید آب مقطر از آب باران و با هزینه و انرژی کمتری انجام می شود.

در همین راستا این ستاد برای تولید آب مقطر ارزان از آب باران در استان‌های ساحلی از طرح فناورانه یک شرکت دانش بنیان حمایت کرد تا با استفاده از این روش میزان بسیار زیادی آب مقطر تولید شود .

با استفاده از فناوری‌های ارایه شده در قالب طرح فناور،می توان با هزینه کمتر و کارآیی بالاتر میزان چشمگیری آب مقطر و آب آشامیدنی تولید کرد که با اجرای این موضوع روند تولید آب تصفیه شده شتاب می گیرد.

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Zy71