با هدف تسهیل و کمک به رفع اختلافات حقوقی واحدهای فناور صورت گرفت:

آغاز به كار نخستین مجتمع شورای حل اختلاف ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان

نخستین مجتمع شورای حل اختلاف تخصصی ویژه امور شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان در پارک فناوری پردیس به بهره‌برداری رسید.

به گزارش روابط عمومی ستاد، این مرکز با هدف اقدامات پیشگیرانه وقوع اختلاف و آگاهی بخشی شرکت‌های دانش‌بنیان از حقوق مالکیت‌ها و حقوق فردی با نگاه تخصصی ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان و حل موضوعات اختلافی از طریق صلح و سازش آغاز به كار كرد.

افزایش حجم دعاوی و پرونده‌های ارجاعی به محاکم دادگستری، مسئولین امر را بر آن داشت تا به‌منظور کاهش مراجعات مردمی به مراجع یادشده و نیز افزایش مشارکت‌های ایشان در رفع اختلافات محلی و حل‌وفصل اموری که ماهیت قضایی ندارند و یا ماهیت قضایی آن‌ها از پیچیدگی کمتری برخوردار است نسبت به تأسیس نهاد شورای حل اختلاف اهتمام نمایند. رفته‌رفته با پررنگ‌تر شدن نقش این نهاد در رسیدگی قضایی به دعاوی، ضرورت تخصصی شدن شوراها بیش‌ازپیش آشکار شد؛ تا در عین سرعت بخشیدن به فرایند رسیدگی، حل اختلافات نیز از دقت لازم برخوردار باشد. به همین منظور، شوراهای حل اختلافات ویژه و تخصصی جهت رسیدگی به اختلافات اصناف، پا به عرصه وجود نهاد که از آن جمله می‌توان به شوراهای حل اختلاف ویژه بانک‌ها و امور پزشکی اشاره نمود. در این میان باوجود هزاران مخترع و شرکت دانش‌بنیان در سراسر کشور به‌خصوص پارک‌های علم و فناوری، نیاز به تأسیس شورای حل اختلاف با رویکرد رسیدگی تخصصی به اختلافات مخترعین و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه علوم و فناوری از دیرباز به چشم می‌خورد. ازاین‌رو و به‌منظور رفع این نیاز، با دبیر قوه قضاییه و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مجتمع شورای حل اختلاف ویژه رسیدگی به اختلافات شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان به شماره 26، برای نخستین بار در کشور و در محل پارک فناوری پردیس تأسیس شد. بدیهی است این شورا و قضات محترم آن علاوه بر اختیارات مصرح در مواد 9 و 11 قانون شوراهای حل اختلاف، مطابق ماده 8 قانون مرقوم به درخواست اشخاص، اعم از حقیقی و یا حقوقی، امکان رسیدگی به اختلافات و ایجاد صلح و سازش در کلیه امور مدنی و حقوقی، کلیه جرائم قابل‌گذشت و جنبه خصوصی جرائم غیرقابل‌گذشت را نیز خواهد داشت؛ که البته با پیش‌بینی شرط داوری شورای مذکور در کلیه قراردادها مابین اشخاص حقیقی و حقوقی فعال در جامعه علمی کشور، امکان بهره‌مندی از مزایای تخصصی شورا فراهم می‌شود. همچنین امکان مراجعه به شورا، در صورت عدم درج شرایط داوری در قرارداد با تراضی طرفین پس از حدوث اختلاف وجود خواهد داشت.

کلیه متقاضیان موردنظر می‌توانند با شماره تلفن‌های 76250033 و 76250034 روزهای شنبه و دوشنبه از ساعت 15 تا 18 نسبت به ارتباط با شورا و کسب اطلاعات تکمیلی اقدام نمایند.

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Zi43