با کار برنامه ای در ستاد توسعه فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست هم‌افزایی ایجاد می‌شود.

دکتر نادرقلی ابراهیمی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری از اولویت‌های تازه این ستاد را ایجاد هم‌افزایی میان نخبگان و بخش های فعال در حوزه وظایف این ستاد عنوان کرد.

دکتر نادرقلی ابراهیمی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری از اولویت‌های تازه این ستاد را ایجاد هم‌افزایی میان نخبگان  و بخش‌­های فعال در حوزه وظایف این ستاد عنوان کرد.

وی تاکید کرد: این ستاد از ستادهای مهم معاونت علمی و فناوری است. چرا که عناوین وظیفه ­ای آن چالش‌های امروز ایران و دنیا محسوب می‌شود. این چالش‌های ملی و بین‌المللی وظیفه این ستاد را سنگین کرده است. به طوریکه عناصر حیاتی بشر (آب، خاک و هوا) و حفاظت از آن­ها لازمه تداوم زندگی سالم است. با توجه به نیاز روزافزون بشر، دخالت بدون برنامه در طبیعت  منجر به تغییرات در آن شده است. به طوریکه تخریب و آلودگی خاک، آب و هوا یک تهدید جدی برای حال و آینده بشر در مقیاس ­های محلی، منطقه­ ای و جهانی می ­باشد. پدیده­ های تغییر اقلیم، وقوع سیل و خشکسالی گردو غبار، تشدید فرسایش، تخریب خاک، گسترش آلاینده‌ ها در چرخه منابع آب از تهدیدات موجود می­‌باشد. حفاظت از آب، خاک و هوا نیازمند عزم جهانی، منطقه­‌ای و ملی می‌باشد. لذا در راستای چشم­ انداز 1404 باید بتوانیم با تولید علم و فناوری در زمینه آب، خشکسالی، حفاظت خاک و محیط­زیست و تعامل مناسب و پایدار بین زیست­ بوم ­های انسانی و طبیعی کشوری پیشرفته و جایگاه والا برای عرضه این فناوری­‌ها در منطقه داشته باشیم.     

دبیر ستاد با اشاره به این که دنیا امروزه با پدیده تغییر اقلیم مواجه است، گفت: همین پدیده تغییر اقلیم موجب شده است تا وظایف این ستاد در چهار حوزه آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست نیز از آن متأثر باشد.

وی وظیفه در این حوزه را سنگین و در عین حال قابل حل دانست و ادامه داد: باید با کمک همه افرادی که به این آب و خاک تعلق دارند طرح و تدابیری نو و اقدامات جهادی را آغاز کنیم تا گوشه‌ای از مسائل و مشکلات ورود نرم‌افزاری، سخت­ افزاری و مغزافزاری دانش و فناوری به آب، خاک و محیط‌زیست حل و فصل شود.

به گفته ایشان ، باید برنامه‌ای اساسی و هماهنگ در کشور وجود داشته باشد تا فناوری معنا پیدا کند. کلیدواژه‌‌هایی از جنس فناوری در برنامه‌­های توسعه در استفاده از آب‌های غیرمتعارف، بازچرخانی آب، کاهش تبخیر، افزایش بهره‌­وری آب، مدیریت آب و تعادل­‌بخشی، آب­‌شیرین‌‌کن­‌ها، تولید در محیط­‌های بسته، تثبیت خاک، شورورزی، مدل­‌های برآورد فرسایش، آلودگی هوا، گرد و غبار، کنترل و کاهش پسماندها و ...که در تعامل با دانشگاه‌ها، شرکت­های دانش­‌بنیان، ایده‌­پردازان، سازمان‌ها و... هدف‌گذاری شود.

ایشان نخستین قدم ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی را ایجاد هم‌افزایی میان برنامه کلی کشور و سازمان‌های مربوط دولتی، دانش­بنیان و ... در حوزه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست عنوان کردند.

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZMcg