برگزاري جلسه"كارگروه آب ستاد توسعه فناوري‌هاي "آب، خشكسالي، فرسايش و محيط زيست "

جلسه كارگروه آب ستاد توسعه فناوري‌هاي "آب، خشكسالي، فرسايش و محيط زيست " از ساعت 30/7تا 10 صبح روز 18 تیر ماه جاری با حضور اعضاء حقیقی و حقوقی در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تشكيل شد.

جلسه كارگروه آب ستاد توسعه فناوري‌هاي "آب، خشكسالي، فرسايش و محيط زيست "  در محل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با دستور جلسه ذيل تشكيل شد:

·         گزارش اقدامات و پیگیری­های انجام شده در خصوص؛ گلخانه­های دریایی و استفاده از ظرفیت آب دریا و انرژی خورشیدی برای استحصال آب و انجام کشت گلخانه­ای

·         استخراج عناوین اولویت دار برای رصد فناوری‌های مورد نیاز

در ابتدا، اهمیت موضوع گلخانه­های دریایی از منظر مزیت نسبی کشور در این خصوص و بهره­وری و تامین منابع جدید برای مناطق دارای پتانسیل، تشریح شد

در این جلسه تأکید شد که کشور ایران با دارا بودن مرزهای طولانی دریا و نیز شرایط اقلیمی و کمبود آب لازم است که استحصال آب از دریا را به عنوان یک اولویت اساسی مد نظر قرار دهد. لذا توسعه فناوری‌های مورد نیاز در اولویت برنامه کارگروه و ستاد قرار گرفت. شایان ذکر است که در سال جاری دو مورد گلخانه دریایی برای شرایط اقلیمی ساحل خلیج فارس و دریای عمان در دستور کار ستاد قرار گرفته است. در اجرای این دو گلخانه دریایی و توسعه و بومی‌سازی فناوری‌های مورد نیاز چهار دانشگاه و مؤسسه تحقیقاتی و یک شرکت دانش‌بنیان و یک شرکت سرمایه‌گذار از بخش خصوصی با مدیریت ملی، حمایت مالی و نظارت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشارکت دارند. قرار است تا پایان سال جاری این دو گلخانه آماده و یک کشت آزمایشی را نیز اجرا نمایند.

و سپس بر اهمیت رصد فناوری­ها از منظر سند ستاد تاکید کردند.

موضوع دوم دستور جلسه بررسی راهبردهای توسعه فناوری بخش آب سند توسعه فناوری­های آب، خشكسالي، فرسايش و محيط زيست بود که مقرر شد در جلسه بعدی رصد فناوری و نقشه راه هر کدام از این راهبردها در دستور کارگروه قرار گیرد.

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZNd1