سید محمد مهدی نوربخش دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط‌زیست

تحول فناورانه در ارتقای بهره‌وری منابع آبی

توسعه فعالیت‌های فناورانه حول محور آب و محیط‌زیست در کشور ما با توجه به اقلیم گرم و خشک و محدودیت منابع آبی از اولویت‌هایی است که در در دوره جدید فعالیت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است.

توسعه فعالیت‌های فناورانه حول محور آب و محیط‌زیست در کشور ما با توجه به اقلیم گرم و خشک و محدودیت منابع آبی از اولویت‌هایی است که در در دوره جدید فعالیت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری به طور جدی مورد توجه قرار گرفته است. ما در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط‌زیست مأموریت‌ جدیدتری تحت عنوان توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور در این حوزه را دنبال می‌کنیم؛ به عبارت دیگر، در تلاشیم با بکارگیری فناوری‌های دارای سطح بلوغ بالا و تجاری‌سازی آنها در راستای ارتقا بهره‌وری و حل مسائل مختلف بخش آب و آبفا و حوزه محیط‌زیست گام‌ برداریم. این مأموریت در قالب شناسایی، معرفی، همرسانی، تکمیل زنجیره ارزش و تأمین، تشکیل کنسریوم‌های دانش‌بنیان و فناور و اتصال شرکت‌های کوچک به صنایع بزرگ و دانش‌بنیان کردن فعالیت‌های این صنایع و جریان‌سازی در مجرای توسعه صادرات انجام می‌شود.

به منظور انجام این مأموریت، ابزارهای مختلف مالی، اعتباری و حمایتی در اختیار ستاد قرار دارد و برنامه‌های اصلی بخش آب و آبفا، در دو حوزه تأمین و مصرف دنبال می‌شود. این برنامه‌ها عمدتا مسأله‌محور در تعامل با ذی‌نفعان اصلی یعنی وزارت نیرو، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط‌زیست و سایر نهادهای متولی تدوین شده‌اند. در بخش تأمین، فناوری‌های استحصال و شیرین‌سازی آب دریا، کاهش تبخیر و تلفات از مخازن و دریاچه‌ها، فناوری‌های باروری‌سازی ابرها و یونیزاسیون، استحصال آب از رطوبت هوا، فناوری‌های شناسایی منابع آب زیرزمینی در دستور کار قرار دارند. در عین حال باید توجه داشت که در بخش استحصال منابع، محدودیت‌ها و عدم قطعیت‌های زیادی وجود دارد و لذا تمرکز بر موضوع سازگاری با کم‌آبی و فناوری‌های مرتبط با مصرف بهینه آب در بخش‌های مختلف از اهمیت بیشتری برخوردار است. برنامه‌های ستاد در بخش بهینه‌سازی مصرف آب و سازگاری با کم آبی، دارای گستردگی بیشتری بوده و حوزه‌های تصفیه، توزیع، بهینه‌سازی و بازچرخانی را شامل می‌شود.

از سوی دیگر مسائل مبتلابه کشور در حوزه محیط‌زیست و اقلیم دارای اهمیت و پیچیدگی‌های بیشتری هستند و توجه و نوآوری‌های اجتماعی گسترده‌تری را طلب می‌کند. موضوع اقتصاد چرخشی به عنوان یکی از رویکردهای اصلی دهه آتی برای کشور، در معاونت علمی دنبال می‌شود. گلوگاه‌هایی همچون آلودگی‌هوا، گرد و غبار، انتشار آلاینده‌ها، فرآوری پسماندهای مختلف از جمله خانگی، کشاورزی، نخاله‌های ساختمانی، پسماندهای خشک، باطله‌های معدنی و ... با استفاده از فناوری‌های جدید، قابلیت تبدیل به فرصت‌های تازه را دارند. حمایت از راه‌اندازی بازارهای مختلف از جمله بازار آب، بازار بهینه‌سازی مصرف و بازار کربن، به عنوان راهبردهای اساسی ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در رونق محصولات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان، فناور و خلاق است.

در کنار این برنامه، ستاد پذیرای پیشنهادهای اساتید، متخصصان و فناوران و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان در جهت توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فعال در این حوزه خواهد بود.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZxFx