دومین سمپوزیوم جایگاه و نقش دانشگاهها و مراکز علمی در تحقق برنامه ششم توسعه کشور

دومین سمپوزیوم جایگاه و نقش دانشگاهها و مراکز علمی در تحقق برنامه ششم توسعه کشور

سخنرانی دبیر ستاد توسعه فناوری­های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست در دومین سمپوزیوم جایگاه و نقش دانشگاهها و مراکز علمی در تحقق برنامه ششم توسعه کشور در تاریخ 17/10/97

 

دبیر ستاد توسعه فناوری­های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست با حضور در این سمپوزیوم اعلام کردند بحث آب ابر چالش نه ایران بلکه دنیاست. خشکسالی­های متوالی کشور را اذیت می­کند. باید فکری کرد. فکر هم شده. خیلی کار شده. ایشان به عنوان کارشناس آبی که 3 دهه در بخش های تحقیقاتی و اجرایی کار کردند و الان هم در حوزه فناوری هستند، بیان کردند که اقدامات زیادی انجام شده و  ما خیلی عقب نیستیم و از خیلی جاها جلوتریم ولی انتظاری و هدف بزرگی که داشتیم برآورده نشده و نتیجه ای که می خواستیم حاصل نشده است.

ایشان به موضوع آب شیرین کن اشاره و اذعان نمودند در موضوع اب شیرین کن ها و نمک زدایی که یکی از اولویت ها است باید مشخص کنیم با چه روشی کار کنیم و چه هماهنگی انجام شود. در این زمینه  ما در ستاد برحسب برنامه توانمندیهای فناوری و مهندسی نمک زدایی که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه کرده با ذی ربطان مذاکره و برنامه اولیه نمک زدایی را تهیه نمودیم. ایشان از همه مدعوین دعوت کردند که هر فردی می تواند در این برنامه کمک بدهد، سرمایه یا فناوری یا شرکت نوپا یا دانش بنیان،سازنده و... به هر روشی ورود پیدا کند.  ایشان تاکید نمودند "ما باید تلاش نماییم تا راه حل مسائل را بیابیم و یک اتفاق بیفتد. برنامه اراده و حرکت لازم دارد، حرف زدن به تنهایی مشکل گشا نیست."

همچنین ایشان تشریح نمودند " در معاونت زیر سیستمی از زنجیری ارزش در این حوزه احصا شده است که مشخصا در کجا فناوری داریم و در کجا فناوری نداریم، چه مسائل و گلوگاه هایی در آب شیرین کن ها داریم" ایشان انرژی را  در این زمینه مشکل اصلی دانستند و بیان کردند به عنوان مثال در پالایشگاهها و پتروشیمی ها گازها فلر شده و در بخشهای مختلف سوزانده میشود یعنی انرژی را از بین می­بریم که می توانیم استفاده کنیم. اتفاقا در همان مناطق نیاز به آب  و اب شیرین کن داریم. ایشان از شرکت های دانش بنیان و سایر بخشهای دانشی درخواست نمودند که برای استفاده از این انرژی ورود کنند و فرصتی که آتش می­زنیم را برای تامین انرژی آب شیرین کن ها حداقل در ساحل عسلویه تامین نمایند.

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Z6ei