حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپی در حوزه آب، خاک و محیطزیست

شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپی در حوزه آب، خاک و محیطزیست به‌طور جدی حمایت می‌شوند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی اعلام کرد: از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های فعالیت این ستاد به‌طور جدی حمایت می‌کنیم، چراکه این شرکت‌ها موتور محرکه برای انتقال فناوری به جامعه و بخش‌های اقتصادی هستند.

 

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی اعلام کردند: از شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه‌های فعالیت این ستاد به‌طور جدی حمایت می‌کنیم، چراکه این شرکت‌ها موتور محرکه برای انتقال فناوری به جامعه و بخش‌­های اقتصادی هستند.

دکتر ابراهیمی دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی در راستای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه بیان داشتند که کشور نیاز به توسعه کمی و کیفی شرکت­‌های دانش‌­بنیان در بخش آب دارد. به خصوص شرایط ایجاد و توسعه شرکت­‌های نوپای کسب و کار بسیار حائز اهمیت است و باید بتوان افراد ایده‌پرداز را به فعالیت در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان ترغیب کرد. به این صورت می‌توان از فرصت‌هایی که قانون در نظر دارد استفاده کرده و مشکلی از مشکلات کشور حل کرد.

ایشان اعلام کردند ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی از شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه به صورت‌های زیر حمایت می‌­کند:

1-     توسعه فناوری برای شرکت یا افرادی که دارای ایده‌های جدید هستند که حمایت مشاوره‌ای برای پخته شدن ایده داده می‌شود.

2-     توسعه فناوری و اجرای ایده در مرحله پایلوت، به ­طوری­‌که بعد از اجرای پایلوت بتواند خدمات لازم را به بخش ذیربط استمرار دهد و سرمایه ­گذاری انجام شده مورد استفاده قرار گیرد. مثال آن پایلوت شورورزی برای تثبیت کانون­‌های تولید گرد و غبار با روش­‌های بیولوژیکی و کشت ماهی و میگو با ایجاد اشتغال و تولید می‌باشد.

3-     توسعه فناوری با حمایت از شرکت­‌هایی که به بلوغ فناوری رسیده‌اند و نیاز به حمایت تسهیلاتی؛ نقدینگی و استفاده از انواع معافیت­‌ها دارند.

4-     توسعه فناوری با خرید خدمات و یا تولید محصول با ایجاد ارتباط بین متقاضی(مشتری محصول فناورانه) و تولید کننده فناوری (شرکت­ها) مورد حمایت قرار می­‌گیرند.

و با این حمایت­‌ها از اقتصاد مبتنی بر نفت و منابع زیرزمینی به سمت اقتصاد مبتنی بر دانش، خلاقیت و نوآوری نیروی تحصیل­کرده و جوان خواهیم رسید و از مسیر اقیانوس دارایی­‌های فکری ارزشمند جامعه، توسعه و رونق بازار رقم خواهد خورد.

ایشان همچنین طرح دیگر این ستاد را هدایت پایان‌نامه‌های مقاطع ارشد و رساله­‌های دکترا برای برطرف کردن نیازهای فناورانه این عرصه عنوان کرده و بیان داشتند که دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی ملزم به اجرای پایان‌نامه و رساله خود باکیفیت بوده به‌­طوری­که نمره قابل‌قبول را دریافت کنند. پس اگر موضوع موردنظر و وقتی‌که صرف می‌کنند در جهت رفع نیازهای فناورانه توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست باشد می‌توان نتیجه چندجانبه گرفت به‌­طوری‌که نیاز فناوری کشور رفع می‌شود. دوم، دانشجو در راستای نیاز کشور وقت، انرژی و امکانات را صرف می‌‌کند. نکته سوم نیز این است که ارتباطی میان دانشگاه، موضوع فناوری و بخش اجرایی دولتی یا خصوصی ایجاد خواهد شد.

ایشان بیان داشتند: از این طریق زمینه‌های اشتغال دانشجو نیز فراهم خواهد شد. دانشجو با دست‌یابی به فناوری می‌تواند شرکت دانش‌بنیان تأسیس کند، در پارک‌ها و مراکز رشد مستقرشده و همچنین با دستگاه‌های اجرایی که این فناوری را در آن راستا ایجاد کرده است متصل و شرایط شغلی جدیدی را برای خود فراهم نماید.

 

 

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/Zvfg