طرح های فناورانه کوچک‌مقیاس، کلید اشتغال‌زایی و رونق اقتصادی خانواده‌ها در سیستان و بلوچستان

استخرهای پرورش آبزیان در مقیاس خانگی، راهکاری برای درآمد پایدار خانواده‌ها در مناطق کم‌تر برخوردار استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.

کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست با مشارکت کمیته امداد امام خمینی و بنیاد برکت، با هدف اشتغال‌زایی و ایجاد درآمد پایدار برای خانواده‌های کم‌تر برخوردار، با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور اقدام به راه‌اندازی استخرهای پرورش آبزیان در مقیاس خانگی نموده است.

 

دکتر ابراهیمی مشاور معاون علمی و فناوری در امور آب، طی بازدیدی که با حضور غلامرضا اربابی فرماندار زهک و دیگر مسئولین محلی از روند احداث این استخرها در شهرستان زهک داشتند، تسریع در اتمام ساخت و بهره‌برداری از این پایلوت‌ها را امری ضروری دانستند و عنوان کردند با توجه به معیشت ضعیف جامعه هدف این طرح، آموزش، پشتیبانی و تکمیل زنجیره ارزش از تأمین نهاده تا فروش محصول نیز در دستور کار این کارگروه قرار دارد تا با تضمین درآمد پایدار، رونقی محسوس در اقتصاد این خانوارها ایجاد شود.

 

بازدید از طرح‌های فناورانه کارخانه نوآوری سیستان بخش دیگر این بازدید بود. طرح‌هایی ازجمله پرورش آرتمیا و گونه‌های مختلف جلبک، تولید و بسته‌بندی آب مقطر و همچنین آب آشامیدنی، در کارخانه نوآوری سیستان در حال احداث می‌باشند و افتتاح این دست طرح‌ها، نقطه عطفی در رسوخ فناوری و ایجاد کسب‌وکارهای نو در استان سیستان و بلوچستان خواهد بود.

 

دبیر کارگروه تخصصی آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست افزود استان سیستان و بلوچستان در سال‌های اخیر، میزبان طرح‌های الگویی فناورانه زیادی در حوزه آب بوده و معاونت علمی و فناوری، همواره از رسوخ فناوری در چالش‌های موجود در این استان حمایت خواهد کرد.

کلمات کلیدی
//isti.ir/Zvmq