فراخوان مشارکت زیست‌بوم فناوری آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست در ارائه راهکارهای فناورانه برای مدیریت آثار مخرب شیوع بیماری کرونا

برخی از عوارض بیماری منحوس کرونا همچون تعداد مبتلایان، قربانیان و حتی بهبودیافتگان به‌صورت شفاف قابل‌بررسی و ارائه است و همه ارکان کشور در تلاش جمعی برای بهبود وضعیت سلامت جامعه می باشند، درصورتی‌که قسمت مهمی از عوارض به‌صورت نامشهود به‌خصوص بر محیط‌زیست اثراتی گاهاً ماندگار خواهد گذاشت.

به گزارش روابط عمومی ستاد، شیوع بیماری کرونا، مشکلاتی را برای بخش‌های مختلف جامعه ایجاد کرده است که با برنامه‌ریزی و تلاش مسئولین در یک بسیج همگانی همکاری و مشارکت اصناف و عموم جامعه، تلاش‌های بسیار خوبی برای مدیریت این مشکلات انجام می‌گیرد. ولی برخی از این مشکلات و تأثیرات، در نگاه اول بروز پیدا نمی‌کند، به همین دلیل در اولویت برنامه‌ریزی­ها قرار نمی‌گیرند. درصورتی‌که تبعات بسیار مهمی را ممکن است در پی داشته باشند. ازجمله این موارد می‌توان به افزایش محسوس مصرف آب شرب اشاره کرد که با توجه به محدودیت منابع، در صورت عدم کنترل، می‌تواند مشکلات بزرگی را برای جامعه به دنبال داشته باشد. چنانچه طبق اعلام معاون آب و آبفای وزیر نیرو، مصرف آب آشامیدنی با توجه به شیوع بیماری کرونا در برخی نقاط کشور تا ۳۰ درصد افزایش‌یافته است. از دیگر مشکلات می‌توان به استفاده از انواع آلاینده‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده از طریق پساب‌های خانگی، صنعتی، بیمارستانی و همچنین در عملیات ضدعفونی سطوح عمومی اشاره کرد که در صورت عدم تصفیه و مدیریت مناسب آلودگی‌ها، تأثیرگذاری آن در منابع آب و خاک قابل جبران نمی باشد و نیازمند تمهیدات جدی در راستای حفظ بهداشت محیط‌زیست و منابع آب‌، خاک و هوا خواهد بود.

ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست ضمن عرض سپاس از همه فعالین و جهادگران عرصه مقابله با بیماری کرونا و تبعات آن و با استعانت به درگاه ایزد منان، از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور، استارتاپ‌ها، ایده­پردازان و فناوران کشور دعوت می‌کند طرح‌های فناورانه خود را در محورهای 1- مدیریت بهینه مصرف آب در شرایط شیوع بیماری‌ها و بحران‌های مشابه و 2- راهکارهای مدیریت و مقابله با پیامدهای محیط زیستی اقدامات مقابله با بحران کرونا از جمله نفوذ آلاینده هایی همچون مواد ضدعفونی و شوینده در منابع آب و خاک کشور، در قالب فرمت پیشنهادی پیوست، تکمیل و به ایمیل رسمی ستاد به آدرس info@ab.isti.ir ارسال نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 02183532313 دفتر ستاد تماس حاصل فرمایید.

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZfT3