نشست با محققین آلمانی

ستاد توسعه فناوری آب خشکسالی، فرسابش و محیط زیست ، درتاریخ30 آوریل برای انجام مذاکرات دوجانبه با متخصصین ایرانی و آلمانی جلسه ای را در سالن شیخ بهایی برگزار کرد.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA

در این جلسه به منظور تصمیم گیری برای چگونگی همکاری ستاد با پروژه SaWaM، ابتدا اهداف و چشم انداز طرح بوسیله متخصصان آلمانی تشریح شد و ظرفیت های علمی کارشناسان ایرانی و پروژه های اجرا شده برای احیای دریاچه ارومیه مورد بحث قرار گرفت. پروژه توسعه فناوری پیش­بینی­های فصلی­ آب و پارامترهای مرتبط، توسط وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان تحت کمک مالی شماره 02WGR1421 مصوب شده است. هدف اصلی پروژه SaWaM توسعه فناوری، روش و نرم افزارهایی برای انتقال داده های اندازه گیری شده جهانی و منطقه­ای به منظور مدیریت منابع آب، انجام پیش بینی­، کمک به تصمیم گیری برای خشکسالی، کمبود آب، تولیدات کشاورزی و منابع طبیعی و مقابله با تبعات نوسانات فصلی است. عملکرد مدل و فناوری مذکور در منطقه  نیمه خشک مانند دریاچه ارومیه در صورت توافق طرفین مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

در ابتدای جلسه آقای دکتر شریفی قائم مقام دبیر ستاد و آقای دکتر مولی نژاد معاون بین الملل سازمان پژوهشهاي علمی و صنعتی ایران و عضو ستاد ضمن خوشامد­گویی، هدف از تشکیل جلسه را بیان نمودند. سپس متخصصین آلمانی مسائل فنی و مالی پروژه و مکانهای مستعد اجرای طرح در دریاچه ارومیه را تشریح کردند.  متخصصین ایرانی نیز چهار ارائه در رابطه با جنبه های مختلف مشارکت، وضعیت دریاچه ارومیه و قابلیت های موجود در ایران ارائه نمودند.  در این جلسه دو طرف توافق کردند که خلاصه مذاکرات جلسه را طی صورتجلسه ای تنظیم و ظرف دو هفته مبادله نمایند و جزییات همکاری، روش­ها و معاهدات  توسعه فناوری و جنبه های مالی در جلسه آتی مورد بررسی قرار گیرد.

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZiXg