کلنگ زنی کارخانه تولید خوراک دام فرآوری شده از سرشاخه های نیشکر با ظرفیت 50 هزار تن در سال

مراسم کلنگ زنی کارخانه تولید خوراک دام فرآوری شده از سرشاخه های نیشکر با ظرفیت 50 هزار تن در سال در محل کشت و صنعت کارون و با حضور جناب دکتر ستاری، معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری، جناب دکتر ابراهیمی، دبیر ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست و جناب دکتر شریعتی، استاندار خوزستان و دیگر مدعوین طی مراسمی، در روز دوشنبه مورخ 20/02/1398 برگزار گردید.

دانش تولید خوراک دام فرآوری شده از سرشاخه های نیشکر طی قرارداد تجاری سازی توسط شرکت سرمایه گذاری جهاد نصر به عرصه اجراء رسیده است. در این راستا شرکت دانش بنیان طلایه داران امین صفی آباد دزفول بعنوان شرکت پروژه تاسیس و از دو سال گذشته کارخانه پایلوت با ظرفیت 4 هزار تن در سال را احداث و راه اندازی نموده است.  فعالیت کارخانه پایلوت با همکاری موسسه تحقيقات علوم دامي كشور، منجر به ارتقای مشخصات فنی محصول، شناخت تکنولوژی تولید و نیز  شناسایی بازار فروش و مورد تأیید معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی شده است. نتایج تجربی طرح پایلوت، تماما در طرح توسعه با ظرفیت 50 هزار تن در سال مورد استفاده قرار گرفته است.

 هم اکنون، طرح توسعه کارخانه فوق الذکر با ظرفیت 50 هزار تن در سال، با حمایت ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست توسط شرکت امین دزفول و با مشارکت شرکت البرز کاو بعنوان بخش خصوصی و طی قرارداد 11 ساله اجاره مکان و خرید مواد اولیه در محل شرکت کشت و صنعت کارون در استان خوزستان، کلنگ زنی شده است و کارخانه پایلوت چهار هزار هم بعنوان خط تولید جانبی، بموازات کارخانه جدید مورد بهره برداری قرار می گیرد.

سطح زیر کشت سالیانه نیشکر در استان خوزستان در حدود 120 هزار هکتار می باشد که واحدهای تولید نیشکر بر اساس ابلاغیه سازمان محیط زیست بایستی هر سال بمیزان 20 درصد از سرشاخه و پسماندها را بازیافت نمایند، لذا در حال حاضر مواد اولیه این کارخانه از محل برداشت سبز کشت و صنعت های کشور قابل تامین خواهد بود. ترکیبات خوراک دام فرآوری شده تولیدی در این طرح، از مواد اولیه سرشاخه های نیشکر، ملاس و افزودنی‏های دیگر تامین می گردد که ارزش غذایی بالاتر از کاه گندم و ارزش غذایی مشابه سیلوی ذرت با قیمت پائین تر نسبت به دیگر خوراک های علوفه ای را دارا می باشد. ضمنا راه اندازی این کارخانه در توسعه دامپروری کشور و کاهش واردات نهاده های دامی موثر خواهد بود.

کلمات کلیدی

تصاویر

 ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان
//isti.ir/ZoL1