در مصاحبه با روزنامه جوان؛

در حوزه مرتبط با علوم و فناوری آب رتبه ششم جهان را در اختیار داریم

محمد همت، سرپرست ستاد توسعه فناوری‌های آب، اقلیم و محیط‌زیست: با همه ادعای تمدن و غربزدگی حکومت پهلوی، سهم کشور در تولید علم در سال ۵۶ کمتر یک هزارم علم دنیا بوده‌است.

سرپرست ستاد توسعه فناوری‌های آب گفت: در حوزه مرتبط با علوم و فناوری آب رتبه ششم جهان را در اختیار داریم.
محمد همت، سرپرست ستاد توسعه فناوری‌های آب، اقلیم و محیط‌زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به وضعیت علمی کشور پیش از انقلاب اظهار داشت: با همه ادعای تمدن و غربزدگی حکومت پهلوی، سهم کشور در تولید علم در سال ۵۶ کمتر یک هزارم علم دنیا بوده‌است. در حالی که در سال ۲۰۲۱ ایران با ۱۵/۲ درصد تولید علم جهان رتبه ۱۵ را در اختیار داشته‌است. این فقط گوشه‌ای از جهش‌های علمی کشور در سال‌های پس از پیروزی انقلاب است و این مسیر به لطف خدا با سرعت و شتاب عالی و با برنامه‌ریزی صحیح ادامه دارد.
وی بر اهمیت شناخت صحیح توانمندی‌های کشور و مطالعه تاریخ توسط جوانان تأکید کرد و افزود: امروز در بسیاری از موضوعات علمی و صنعتی جزو رتبه‌های برتر جهان هستیم و این جز با خون شهیدان به ویژه شهیدان علمی کشور و تلاش دامنه‌دار و مخلصانه دانشمندان و پژوهشگران این سرزمین نبوده‌است. همت بارزترین نمونه‌ای که می‌توان اعلام کرد این دانست که در رتبه‌بندی که از سوی پایگاه معتبر scimago در زمینه رنکینگ کشور‌ها در موضوعات علمی مختلف منتشر می‌شود و از داده‌های scopus برای ارزیابی و رنکینگ استفاده می‌کند و عملاً معتبرترین سایت رنکینگ علمی جهان است، ایران در حوزه علوم و فناوری آب (Water science and technology) رتبه ششم را در دنیا در اختیار دارد. جالب است بدانید کشور‌هایی مثل کانادا، استرالیا، اسپانیا، فرانسه، هلند، روسیه، استرالیا، سوئیس، نروژ و دانمارک در جایگاه‌های پایین‌تری نسبت به ایران قرار دارند.
وی افزود: این در حالی است که ما حتی تا سال ۱۹۹۶ رتبه‌ای بهتر از رتبه پنجاه و ششم نداشتیم و در سال‌های پیش از انقلاب اصلاً در حوزه علم جهان، در هیچ حوزه‌ای نام ایران در ۳۰ کشور یا حتی ۵۰ کشور اول وجود نداشت، اما امروزه ما جزو مدعیان اصلی علم جهان هستیم.
سرپرست ستاد توسعه فناوری‌های آب، اقلیم و محیط‌زیست اظهار کرد: متأسفانه دشمنان به طور مستمر یأس و ناامیدی را به قشر جوان القا می‌کنند و اغلب در فضای مجازی حس ناتوانی و ضعف به جامعه تزریق می‌شود. هیچ کسی هم پیدا نمی‌شود که این دستاورد‌های بی‌نظیر را که اتفاقاً پایگاه‌های غربی علم‌سنجی و رنکینگ مدام آن‌ها را پایش و اعلام می‌کنند برای جامعه به صورت درست تشریح کند. این اتفاقی که در ۲۵ سال اخیر برای جهش و خیزش علمی ایران واقع شده‌است، واقعاً اگردر دنیا بی‌نظیر نباشد، کم‌نظیر است.
سرپرست ستاد توسعه فناوری‌های آب، اقلیم و محیط‌زیست در پایان از عزم جدی این ستاد در حمایت از دانشجویان، مخترعان، پژوهشگران، صنعتگران، فناوران، اعضای هیئت علمی و حتی دانش‌آموزان و معلمان و تمامی افرادی که ایده، طرح یا محصولی در زمینه آّب، اقلیم و محیط‌زیست دارند، خبر داد و گفت: این ستاد به دنبال تحقق اتصال نظام مسائل به نظام حل و ارتباط صنعت و دانشگاه است و فرآیند‌ها و اعتبارات خوبی در ستاد برای این منظور پیش‌بینی شده‌است. همچنین همکاران بنده در ستاد تلاش کرده‌اند با ساده‌سازی مسیر و فرآیند بررسی و و ارزیابی طرح‌ها موجب تسهیل و سریع پاسخگویی سیستم شوند. به همین منظور پلت‌فرمی در دست تهیه است.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZzMv