‍ اولین کنگره ملی پایداری محیط زیست بر پایه مدیریت هوشمند منابع آب در بهمن ماه ۱۴۰۲

دکتر سید محمد مهدی نوربخش دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست:«بازار آب»؛ مهم ترین پروژه ستاد برای رسیدن به مدیریت هوشمند

سید محمد مهدی نوربخش، در اولین کنگره ملی پایداری محیط زیست بر پایه مدیریت هوشمند منابع آب گفت: پایداری محیط زیست در تعریف کوتاه یعنی تعامل پایدار بین بازیگران که در یک زیست گاه زندگی می‌کنند در عین حفظ منابع برای نسل‌های آینده.

سید محمد مهدی نوربخش دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست، در اولین کنگره ملی پایداری محیط زیست بر پایه مدیریت هوشمند منابع آب گفت: پایداری محیط زیست در تعریف کوتاه یعنی تعامل پایدار بین بازیگران که در یک زیست گاه زندگی می‌ کنند در عین حفظ منابع برای نسل‌ های آینده.
وی افزود: یک محیط زیست پایدار الزاماتی دارد که شامل حفظ تنوع محیط زیستی، مدیریت بهینه، کاهش آلاینده‌ ها و آلودگی‌ ها، توسعه پایدار، تدابیر حفاظتی، آگاهی و آموزش از الزامات محیط زیست پایدار است.
نوربخش گفت: اگر بخواهیم به مدیرت هوشمند منابع آب بپردازیم یک ابزار کنشگران در جهت حفظ محیط زیست است که شامل مدیریت هوشمند با استفاده از ابزارهای نرم و سخت، بهره‌ وری بالاتر از آب، کاهش ورود آلاینده‌ ها به محیط و همچنین کاهش مصارف آب مورد نیاز کشاورزی توجه کرد.
وی درباره ابزارهای مدیرت هوشمند آب گفت: دستگاه اندازی گیری، سنسورها برای پایش محیط، سیستم‌ های هوشمند، سامانه‌ های هوشمند و سیستم کنترل از راه دور با موضوع انرژی‌ های تجدید پذیر است.
نوربخش گفت: پا پیشینه خوبی که در روش‌ های هوشمندانه آب داریم امیدوارم بتوانیم به درستی آن را مدیریت کنیم.
دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان آب، اقلیم و محیط زیست گفت: مهم‌ ترین پروژه ستاد آب و اقلیم برای رسیدن به مدیرت هوشمند « بازار آب» است که یک ابزار اصلی در دستور کار ما قرار دارد و همکاری خوبی با وزارت نیرو در این موضوع داریم.
وی گفت: در موضوع بازار آب پایلوت‌ هاییاجرا کردیم که خیلی موفق بوده و امیدوارم بتوانیم تعادل بین معادن و مصارف آب ایجاد کنیم و به اهداف محیط زیست پایدار دست پیدا کنیم.

مریم کارگر نجفی، معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو عنوان کرد: در مصرف کشاورزی و خانگی نیازمند تحول هستیم. در استفاده از تجهیزات کم مصرف در کنتور‌ های خانگی اتفاق‌ های خوبی بود که افتاده است، ولی باز هم نیاز به توسعه داریم همچنین فرهنگ سازی مصرف آب در کشاورزی و خانگی نیاز داریم که حوزه‌ های فرهنگ ساز فعال شوند. مخاطبین در حوزه مدیرت مصرف که مهم‌ ترین بخش مدیرت مصرف خانگی بانوان هستند که نیاز است اقدامات بیشتری در این حوزه انجام شود.

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZiRx